Prefata manual de istorie pentru secuiUn manual de istorie adresat elevilor secui din clasele a VI-a si a VII-a, lansat in 2012, invata copii ca romanii le-au fost slugi si ca in timpul Primului Razboi Mondial armata romana a devastate magazinele si casele secuilor.

Nu de aceeasi parere sunt istoricii care considera ca manualul contine inexactitati, menite sa alimeteze teoriile sovine care otravesc relatiile romano-maghiare.

Rectorul Universitatii „Babes-Bolyai“ din Cluj-Napoca, istoricul Ioan Aurel Pop, s-a declarat ingrozit de inexactitatile si de falsurile istorice pe care le contine manualul. „Citisem si eu fragmente din acest manual si m-am ingrozit, mai intai ca istoric. Este plin de inexactitati si de falsuri grosolane (cu care nici istoricii unguri seriosi nu pot fi de acord!!!)“, a declarat academicianul Ioan Aurel Pop

Cum au devenit romanii slugile secuilor?

Inca din secolul al XIX-lea s-au scris sute de pagini despre originea si rolul romanilor din Secuime.  Potrivit acestui manual aprobat de Ministerul Educatiei de la Bucuresti, romanii au venit ca slugi sau iobagi ca sa ii serveasca pe secui si aici si-au gasit un camin prosper.

Din cauza rascumpararii din iobagie a secuilor de catre principele Gabriel Bethlen s-ar fi creat un vid de forta de munca necesara nobililor, „astfel, locul secuilor dezrobiti trebuia completat cu slujitori veniti din alta parte.   In conscriptia din 1614 gasim nu putini iobagi care proveneau din Tara Romaneasca, Moldova sau Fagaras din Ardeal. Colonizarea iobagilor romani in tinutul secuiesc intr-un procent semnificativ a inceput in prima parte a secolului al XVII-lea” (pag. 75, sublinierea autorilor).

Peste cateva pagini, intr-un text recomandat ca lectura, este reiterata venirea romanilor ca slugi ale secuilor: „Din secolul al XVIII-lea, cand pe proprietatile feudale secuiesti, dar si in gospodariile secuiesti libere mai instarite oamenii supusi (iobagi, jeleri, slugi) nu proveneau dintre secuii decazuti material (ca mai devreme), apar tot mai multi iobagi si jeleri romani in conscriptii“ (pag. 96).

Si, totusi, daca venirea romanilor a inceput dupa 1600, oare de ce iezuitul Antonio Possevino afirma inca de la 1584 ca printre secui sunt multi romani. Sau de ce in conscriptiile militare ale secuilor, adesea invocate de acesti autori ai manualului, intalnim deseori numele Oláh (Roman)?

Reprezentantii Ministerului Educatiei se spala pe maini sustinand ca publicatia nu este un manual, ci un material didactic auxiliar pentru cursul optional „Istoria secuilor“ si, ca atare, nu au nicio responsabilitate in ceea ce priveste continutul si avizarea acestuia.

Inca de pe foaia de titlu a cartii, finantate integral in Romania si dupa care vor invata copiii secuilor din scolile publice ale statului roman, suntem informati ca acesta este un „manual si ghid destinat elevilor din clasele a VI-a si a VII-a din scolile generale“, elaborat sub patronajul Consiliului Judetean Harghita.

In prefata este reiterat caracterul stiintific al lucrarii: „Manualul trebuie sa aiba baze strict stiintifice (sa spunem clar: academice)“. Pentru a conferi si greutatea politica necesara, se subliniaza ca „acest manual a fost realizat la cererea si din grija liderilor politici din judetele Harghita si Covasna“. In finalul aceleiasi prefete, dupa un citat celebru din Antichitate („zarurile au fost aruncate“), este mentionat ca manualul are un scop anume: „Cartea a pornit pe drumul propriu ca sa-si indeplineasca menirea“.

La nivel local, atat timp cat exista un aviz pozitiv al inspectorului de specialitate, sefii inspectoratelor spun ca nu pot solicita retragerea materialului, in lipsa unui document oficial care sa ceara acest lucru, venit de la minister, de la Academia Romana sau alta institutie avizata.

„Acel material nu a trecut pe la Ministerul Educatiei si nu are nici o aprobare de la noi, in mod gresit s-a spus in presa acest lucru. Nu stiu cine ar fi facut-o, nu am vazut materialul. Stiu subiectul, dar nu stiu ce scrie in material, insa, in orice caz nu este un manual, ca atare nu exista vreun aviz al ministerului“, a declarat ministrul Educatiei, Remus Pricopie.   Inspectorii scolari din judetele Covasna si Harghita, unde a fost editata cartea, din banii celor doua consilii judetene, spun la randul lor ca nu e datoria lor sa avizeze materialele didactice utilizate la cursurile optionale, ci doar programa acestor cursuri.

„Cartea a fost editata sub coordonarea Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Harghita, editata si finantata de consiliile judetene din Covasna si Harghita. Noi nu am avut nicio interventie. Oricum, potrivit metodologiei, noi aprobam doar programa scolara“, explica Keresztely Irma, sefa ISJ Covasna.  cu acordul inspectorului de istorie din Harghita    Cartea a primit totusi un aviz de la inspectorul de specialitate, de istorie, de la Inspectoratul Scolar Harghita, care considera in continuare ca respecta normele stiintifice si nu trebuie retrasa.

„Este un material extrem de util, ceva nou, un spirit nou, care arata obiectiv viata cotidiana a oamenilor de aici. Este o carte despre istoria locala, care prezinta istoria ca atare, nu e nicio abatere de la adevarul istoric, am spus asta si imi asum raspunderea pentru aceasta carte ideatic si ca metodologie si respectare a legislatiei“, sustine Vanyolos Stefan Albert, inspectorul de istorie de la ISJ Harghita.    Profesorul a mai spus ca lucrarea „nu lezeaza nici demnitatea umana, nici pe cea a romanilor si este in consens cu legislatia romana si europeana“, iar criticile aduse ei „sunt mai degraba de natura politica“.   De altfel, si sefa ISJ Harghita este de parere ca materialul nu poate fi retras atata vreme cat inca are pe masa acest aviz pozitiv al inspectorului Vanyolos de istorie si nicio alta institutie competenta nu vine cu un contraraport.

„Insa Academia Romana ar putea fi sesizata, iar in cazul in care se constata deturnarea adevarului istoric, academicienii ar putea sa depuna si plangere penala impotriva celor care au pus lucrarea pe piata“, au declarat pentru „Adevarul“ surse din Ministerul Educatiei.

 

12 COMENTARII

  1. AM SA VA TRANSMIT UN MESAJ CARE CIRCULA PE INTERNET LA ADRESA ACESTOR SOVINI FASCISTI

    Vecine secui, vrei autonomie? Îți dau autonomie. Ce faci cu ea?

    un articol de Valentin Roman

    Uite ce-ți propun, dragă vecine secui: eu îți dau autonomie, nu doar
    culturală sau teritorială în cadrul Statului român, ci totală, fă-ți
    țara ta, îți dau eu din pământul meu și fă-ți tu țara ta în mijlocul
    României. Steag ai deja, îți mai trebuie țara, se pare că-n țara mea
    nu-ți place.Și pentru că-s generos și nu-mi place să te văd cum te
    zbați în chinurile unor frustrări dureroase, sunt dispus să fac ce-am
    zis mai sus.

    Dar trebuie să fii conștient de niște lucruri, vecine, anume că, după
    ce vei avea țara ta, pe care ți-o dorești atâta, de la mine nu trebuie
    să mai ai așteptări, vei trăi într-o enclavă înconjurată de România,
    orice pleacă dinspre tine spre alte zări, trebuie să treacă prin
    teritoriul meu, la fel precum trebuie să treacă prin el orice vine
    spre tine. Iar eu voi avea dreptul să controlez aceste lucruri și să
    pun ce taxe de tranzit vreau. Nu ai cum să influențezi acest drept, că
    eu fac ce vreau în țara mea, tu faci ce poți în a ta.

    Vei avea nevoie de hrană, la tine culturile, în mare, sunt doar de
    cartofi. Ai nevoie de grâu, porumb, legume și altele. Ți le voi
    furniza, ca un vecin bun ce voi fi, însă la prețurile dorite de mine.
    Ce zici de 50 de euro pe kilogramul de grâu sau 100 de euro pe
    kilogramul de roșii? Te asigur că sunt de cea mai bună calitate. Avem
    din belșug în Bărăgan, de pildă. Din păcate pentru tine, Baraganul va
    rămâne al meu…

    Vei mai fi nevoit, evident, să-ți educi copiii. Te pot ajuta și la
    acest capitol. România are câteva centre universitare mari, la
    București, Cluj și Iași, de pildă. Îți voi accepta copiii la studii
    acolo în schimbul unor taxe anuale modice, cum ar fi 500.000 de euro
    de persoană. Sunt sigur că-ți vei permite, exporturile de cartofi îți
    vor asigura un PIB peste cel al Norvegiei probabil…

    În cazul instituțiilor de învățământ, probabil că taxele mele ți se
    vor părea mari, așa că poate vei decide să-ți înființezi și tu câteva.
    Ar fi o idee excelentă, doar că eu, de pildă, nu voi recunoaște
    diplomele emise de acestea. Și chiar dacă le-aș recunoaște, probabil
    că școlile tale vor funcționa în limbă maghiară, așadar nu am cum
    să-ți anagajez absolvenții pe teritoriul meu.

    Singura variantă pentru a avea ceva șanse, ar fi să folosești în
    școlile tale limba română, pentru ca absolvenții să-și găsească de
    lucru în România, dar asta nu ar însemna oare să te expui riscului de
    a te…româniza? De-asta zic, ai grijă ce decizii iei și în planul
    ăsta.

    În mod clar, ca nouă entitate statală pe harta lumii, nu vei face
    parte încă de la început din organizațiile internaționale, nu vei fi
    nici în UE, nici în NATO, nici membră a vreunui tratat de comerț.

    Iar eu voi avea dreptul să controlez cine îmi tranzitează teritoriul
    care tine și în ce scop sau dinspre tine către alte meleaguri. În cel
    de-al doilea caz, pot să-ți ofer vize de tranzit pentru tine în
    schimbul unei taxe de, să zicem, 100.000 de euro bucata valabilă
    pentru doar o pășire pe pământul românesc. Ce zici? Îți convine? Ți-am
    spus că sunt generos azi. E frumos afară, deci am toate motivele să
    fiu așa.

    De asemenea, nu ai nici aeroporturi internaționale și nici porturi.
    Dacă vei dori, tot ca un vecin bun ce-ți voi fi, îți pot închiria
    câteva docuri la Constanța, să faci și tu comerț. Chiria o stabilim
    împreună, prețul de pornire, unul decent zic eu, ar fi de 500.000.000
    de euro pe an. Acolo poți încărca vase cu cartofi pentru export.

    Va trebui să ai bani pentru spitale, de pildă, și resurse indejuns
    pentru a plăti o forță de poliție, medici buni, chirurgi, soldați etc.
    De pildă, fără spitale și doctori buni, vei fi nevoit să-ți tratezi
    bolnavii în țara mea, unde, în mod cert, asigurările medicale emise de
    tine, nu vor avea acoperire. Însă nu te pot lasă la greu, îți voi
    prelua suferinzii, dacă ești de acord ca pentru o operație de
    apendicită să plătești 50.000 de euro.

    Dacă eu sunt xenofob sau ultrantionalist, tu ce ești?
    Din toate cele de mai sus rezultă că eu nu sunt nici xenofob, nici
    ultranaţionalist, în schimb rezultă că tu, vecine, ești anti-european.
    Te întrebi: cum așa?

    Simplu: în timp ce Europa dorește o omogenizare culturală și economică
    (o fantezie, de altfel), tu vrei separatism și visezi la Ungaria Mare,
    o chestie la fel de utopică, imposibil de realizat, din pricina
    faptului că până și în acel stat medieval, tot o minoritate
    reprezentai.

    Ți-aș putea reaminti diverse părți ale istoriei din care poate vei
    înțelege că te-am primit în țara MEA, ți-am dat pământ, apă și pâine,
    dar se pare că nu-ți este de ajuns.

    Până și originea îți este neclară, în sensul că tu, secui, te dai
    drept maghiar, dar nici măcar istoricii Budapestei nu s-au pus de
    acord cine ești, de unde vii și dacă ești sau nu înrudit cu ei. În
    „Gesta Hungarorum”, Simon de Keza, un preot de la curtea lui Ladislau
    al IV-lea (1278-1290), afirmă că „după cucerirea Panoniei de către
    unguri, secuii au primit o parte din țară, totuși nu în Câmpia
    Panoniei, ci au trăit aceeași soartă VECINI ÎN MUNȚI CU BLACKII, cu
    care s-au amestecat și dela cari au împrumutat alfabetul”.

    Iată cum, dragă vecine, un cronicar ungur face distincție clară între
    neamul tău, al secuilor, și cel maghiar. Iar un alt aspect interesant
    al afirmației sale este cel în urma căruia rezultă cum că ai avea ceva
    sânge românesc și de la ai mei ai învățat să scrii. Deranjant, nu?

    Treaba de care vorbește nenea Keza mai sus se întâmpla undeva pe la
    sfârșitul secolului XI sau începutul secolului al XII-lea. Ghici câți
    ani de istorie aveau ai mei deja pe pământul ăsta când ai venit tu.
    Îți este greu să aproximezi,nu? Te înțeleg, pentru tine antichitatea
    nu există, e imposibil să faci referiri la istoria ta folosind
    teremenul „înainte de Hristos”. Nu mai vorbesc de neolitic sau epoca
    fierului, deja pătrundem în zonă SF pentru tine și tăi. Și asta este
    la fel de deranjant, nu?

    Nu îmi voi reaminti de 1.000 de ani în care drepturi în Ardeal ai avut
    doar tu și alți minoritari, în timp ce pe ai mei i-ai asuprit, le-ai
    interzis limba, numele românești, religia și orice drept elementar
    uman.

    Nu-mi voi aminti de Ip și Trăznea, nu-mi voi aminti de ce spunea
    scriitorul Geza Kosztensky, decât așa, în treacăt, un singur pasaj din
    broșura „Politica Națională”, care, la sfârșitul secolului XIX, spunea
    că „să lăsăm la o parte minciuna convențională conform căreia noi
    pretindem că nu vrem să ucidem naționalitățile nemaghiare. DA – NOI
    VREM SĂ LE SUPRIMĂM ȘI TREBUIE SĂ LE SUPRIMĂM”. O astfel de atitudine
    era felicitată, la acea vreme, de ministrul de interne ungar
    Hyeronimy.

    Ce ai putea face
    Ai putea să-ți vezi de treaba ta, la fel cum își văd de treaba lor
    lipovenii, turcii, tătarii și bulgarii din România, la fel cum își vede
    orice om de aici. România ți-a oferit TOTUL, pământ, adăpost, resurse,
    absolut TOT.

    Ți-am asigurat, prin legi, dreptul de a-ți utiliza limba, de a avea
    școli în limba ta, de a-ți practica religia, de a călători liber, de a
    fi reprezentat în parlamentul de la București, dar și în cel european,
    a manifesta, celebra, comemora. Ar fi trebuit să ai aceleași drepturi
    precum toți ceilalți și nimic în plus sau în minus, dar eu ți-am dat
    mai mult, că te-am văzut necăjit.

    Poți trăi asemeni mie aici, cu bune și cu rele, cu necazuri și
    bucurii, cu familie și prieteni alături, cu rate la bănci, uneori
    zâmbitor, alteori mai supărat. Ai țarina să-ți cultivi pământul dat de
    strămoșii mei. Și nu ți l-am dat cu chirie, ți l-am oferit pentru
    vecie pentru că erai pribeag, n-aveai casă și acareturi. Lasă
    prostiile și nu mai confirma, prin tot ce faci, caracterizarea de
    „bolnavul Europei”, pe care nenea Churchill ți-a atribuit-o.

    Mă rog, eu ți-am spus toate astea ca un bun vecin ce-ți sunt și pentru
    că-mi păsa de soarta ta și a urmașilor tăi. Dacă tu alegi să abuzezi
    deja de toată permisivitatea asta, e problema ta, dar NU FACE, TE ROG,
    SĂ DEVINĂ PROBLEMA NOASTRĂ, CĂ N-O FI BINE DELOC! RESPECTĂ DRAPELUL
    ROMÂNESC, CONSTITUȚIA SA ȘI POPORUL SĂU!

  2. Educatia in Romania este discriminatorie in general asa ca nu este o mirare.Romanul contra tiganului,secuiul contra romanului,bogatul contra saracului,si saracul contra sistemului.

  3. Pai sa dam si Covasna si Harghita la unguri daca totul e in maghiara. Taiata toata administratia locala, puse granite la iesirile din judete iar totul o sa fie roz cand or sa ne dea astia afara din UE si oligofrenii astia care o ard cu autonomia vor trebui sa aibe toti pasapoarte si vize ca sa treaca in/din judetul vecin, basca tot felul de autorizatii si taxe de platit pentru importuri si exporturi. A, si la aia care refuza sa vorbeasca romana sa li se retraga si cetatenia. Sa fie circ, oricum social Romania devine RRomania.

  4. Asta arata ca suntem prea TOLERANTI CU HOTII!
    Daca stau bine si ma gandesc D-l/-a C.I. are dreptate, INCA SUNTEM SLUGILE LOR, daca nu am fi fost i-am fi dat afara si din tara nu numai din parlament, asa ca ei dorm acolo (in parlament), noi muncim ca sa-i platim, ei ne taie padurile si noi tacam „CA PORCU-N PAPUSOI”.
    Daca noi spunem ca sunt INVADATORII si urmasii hunilor ar incepe sa strige DISCRIMINARE, DISCRIMINARE, dar cand ei ne spun asa cum ne spun NOI TACEM, pana cand FRATI ROMANI, pana cand?
    Ne-au furat si ne fura istoria, ne-o ingroapa sub „autostrazi”, care „coincidenta” trece exact prin SITURILE ARHEOLOGICE CARE NE DEZVALUIAU ADEVARUL DESPRE NOI, despre cine suntem de fapt si de drept.
    Au trecut cu TAVALUGUL PESTE RADACINILE NOASTRE!
    Politicienii lui peste din guvernul penalilor ce spun?
    Nimic, nu este istoria lor, pe ei ii intereseaza banul pe care-l muncesc eu, dv., copii si nepotii nostri!
    Ar trebui sa facem noi ceva, dar cine da startul?
    Eu astept sa zica cineva adunarea si voi fi prezenta imediat!
    O zi buna
    I.M.

  5. Este un adevar istoric….din pacate….romanii au fost mereu negrii pe plantatii…niciodat nu au fost stapani in tara lor…..exemplul cel mai elocvent….romani slugi in casele tiganilor imbogatiti din furt si nu numai…daca veti suna la orice consiliu judetean sau primarie din Covasna,Harghita si nu numai….pana si robotul telefonic vorbeste in maghiara, iar functionarimea se ineaca cand aude lb. romana. …iar cei de la Buc. s-au cramponat de un steag….ne meritam soarta…

  6. Asta arata ca Romanii au invatat fie „Papa”,si sa le „distreze” fomeile…Nu e cred ca nici o mesrie nu e jenanta,adeca mai putin sa slugaresc ls altii mai dastepti decit tine

Comentariile sunt închise.