Gala Premiilor Oscar, cel mai aşteptat eveniment cinematografic al anului, va începe duminică seara în celebrul Dolby Theatre din Hollywood. Premiile Academiei Americane de Film s-au transformat de-a lungul timpului într-o industrie profitabilă, o maşinărie bine pusă la punct, cu reguli stricte şi campanii de marketing atente, scrie Digi24. Milioane de dolari sunt investite într-un eveniment care generează, la rândul său, profituri uriaşe, iar asta începe să stârnească nemulţumiri.
„Nu este cinema, este spectacol!. Nu există eveniment care să sublinieze mai mult puterea pe care o are cinema-ul, cel puţin în Statele Unite, şi puterea pe care o au starurile. Gala este gândită să recompenseze această putere, dar să o şi readucă în atenţie. Prin urmare vei vedea fast, audienţa va fi extraordinară”, a declarat criticul de film Ștefan Dobroiu.
„Este o demenţă şi este o demenţă la fel de mare precum e covorul roşu lung!”, a adăugat Cristi Mărculescu.
„Problema care se pune e că sunt premiile date de industrie, industriei. Şi că în universul ăsta se văd multe din hibele Hollywoodului!”, a declarat și Alexandra Olivotto.
Oscarurile au început în anul 1929, ca o simplă cină privată la un hotel din Los Angeles, la care au participat doar 270 de persoane. Prima Gală nici măcar n-a fost transmisă la radio sau la televizor, a fost doar o discretă ceremonie de premiere. Acum, însă milioane de oameni din întreaga lume vor urmări Gala Premiilor Oscar. Iar această ediție nu este lipsită de controverse. Pentru a-l doilea an la rând, Academia Americană de Film este „certată” pentru lipsa de diversitate rasială.
„Scoate la iveală bias-ul împotriva minorităţilor, scoate la iveală un stil de viaţă extrem de luxos care contrastează pe de altă parte cu ce se întâmplă în industria cinematografică în general, şi anume bugetele pentru filmele mari ajung la cote enorme, bugetele pentru filme mici ajung infinitezimale, şi filmele de la mijloc aproape că nu se mai fac. Adică stilul de viaţă luxos contrastează cu o industrie care nu o duce bine, care probabil o s-o ducă din ce în ce mai prost având în vedere că membrii Academiei ignoră foarte mult populaţia care chiar plăteşte bilete la cinema, care e departe de a fi reprezentată”, a spus Alexandra Olivotto.
În ultimii ani, nominalizările la Premiile Oscar au iscat controverse. Criticii se declară din ce în ce mai puţin surprinşi de alegerile Academiei şi spun că filmele sunt alese „politically correct”, după reţetă.
„Întâi trebuie să începi cu un scenariu bazat pe fapte reale, preferabil extrem de dramatice, dacă e vorba şi de o biografie, cu atât mai bine, nu te atingi de o comedie. Regizorul, dacă vrei să mergi pe calea bătută, ar trebui să fie consacrat. Academia prefera ca reflectorul sa cada pe un personaj si ca acel personaj, preferabil, să reuşească în viaţă sau în ce şi-a propus suferind foarte mult pe drum. Dacă ai găsit partitura asta, s-ar putea deja să ai o nominalizare!”, a declarat Alexandra Olivotto.
„Sunt nişte filme la care te poţi duce cu bunica. Absolut toate filmele de la Oscar, poţi să-ţi duci bunica la ele! Şi nu cred că adevăratul cinema este în zona asta!”, a fost de părere Cristi Mărculescu.
„De exemplu, pentru mine „The Revenant” este un film făcut cu Oscaruri în minte. Adică îţi lasă impresia ca întreaga echipă s-a gândit: „Ce să mai facem ca să avem mai multe şanse la Oscar?” Chiar scriam la un moment dat ca „The Revenant” este un film care şi-a vândut sufletul Oscarului. În momentul în care un membru al Academiei votează pentru „The Revenant”, va avea satisfacţia că a făcut ceva bun şi pentru Hollywood, şi pentru acest film. Nu este genul de film care să provoace controverse. E un film sigur”, a adăugat Ștefan Dobroiu.