Petras Janos Laszlo, solistul trupei maghiare de muzică rock „Karpatia”, a fost trimis în judecată de Parchetul de pe lângă Judecătoria Miercurea Ciuc, pentru promovarea ideologiei fasciste, a ideilor revizionist-separatist. Rockerul îi instiga, în timpul concertelor, pe tinerii maghiari la violență împotriva românilor, pe care îi numea „cotropitori” și „opincari”.
Procurorii susțin că cetățeanul maghiar Petras Janos Laszlo, în calitate de solist al formației de muzică „Karpatia”, cunoscută cu un repertoriu ultranaționalist și antiromânesc, în mod sistematic, dar în special cu ocazia concertului susținut la Miercurea Ciuc în data de 6 iunie 2014, a promovat idei și concepții naționaliste, atât prin versurile cântecelor, dar și a scandărilor, întrebărilor retorice și comentariilor acestuia efectuate în pauzele muzicale, potrivit agerpres.ro
Astfel, cu ocazia concertului susținut la data de 6 iunie 2014, prin inserarea ideilor naționaliste în versurile cântecelor, dar și prin dialogul solist-public, Petras Janos Laszlo a indus o stare de surescitare a ascultătorilor care creează în mentalul publicului (compus în majoritate de tineri maghiari) sentimente naționaliste, fiind astfel ușor speculate ideile revizionist-separatiste.
„Prin contextul creat de concertul rock, solistul a contribuit la generarea și amplificarea sentimentelor antiromânești ale participanților, promovând intoleranța etnică și violența fizică împotriva românilor. Cu ocazia concertului din data de 06.06.2014, susținut la Miercurea Ciuc, s-a constatat caracterul ultranaționalist și antiromânesc al cântecelor, prin chemări repetate la luptă ale maghiarilor (secuilor) pentru redobândirea teritoriilor pierdute după modelul Peninsulei Crimeea, dar și prin luptă armată, negarea actualei ordini internaționale prin contestarea vehementă a prevederilor Tratatului de pace de la Trianon din anul 1920, jignirea românilor (considerați „cotropitori” și „opincari”)”, arată procurorii.
În opinia Parchetului, cântecele selectate de Petras Janos Laszlo, prin ideile revizioniste și revanșarde conținute, sunt apte „să trezească reacții de naționalism extremist, putând fragiliza, tensiona relațiile dintre români și maghiari”.
Manifestarea a fost structurată astfel încât să transmită mesajul existenței de-facto a Ungariei Mari, solistul menționând fiecare dintre „teritoriile rupte” în preambulul pieselor cu texte ale poeților reprezentativi zonelor respective (cu accentuarea ideii că sunt luate „în considerare vechile hărți” despre care se speră că „vor fi și cele noi”), iar pe parcurs participanții la concert au scandat, în mod repetat: „Să piară Trianon!”, „Ținutul Secuiesc nu este România!”, mai arată procurorii.
„În această stare de surescitare este facilitată manipularea ideologică, astfel că participanții la concert se simt/devin membri ai unui grup unit de apartenența la aceeași ideologie, transmisă prin intermediul melodiilor și ‘dialogului’ cântăreț — public”, mai spun procurorii.
Petras Janos Laszlo a fost prezent pe teritoriul României și cu ocazia Festivalului „Insula Secuiască” (28 — 30 iunie 2012, în localitatea Cătrușa, județul Covasna), unde s-a remarcat prin scandarea mesajelor iredentiste și antiromânești, respectiv prin incitarea la violență. Acesta a mai susținut trei concerte în România, în zilele de 16 martie 2013 (la Casa de Cultură din Baraolt, județul Covasna), 29 iunie 2013 (la Sala Sporturilor din Târgu Secuiesc, județul Covasna) și 9 august 2013 (în cadrul taberei organizate de TMA în localitatea Borzont, județul Harghita), ultima prezență fiind mediatizată intens în presa românească din prisma discursurilor xenofobe susținute de acesta.